Напрями діяльності державної міграційної служби України щодо регулювання міграційними процесами Борзенко А.А., курсант
Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка
Вплив міграційної сфери на розвиток та стабільність громадянського суспільства в Україні на початку XXІ ст., як і протягом всього часу набуття нею статусу незалежної держави, був і залишається досить значним. Сучасні міграційні тенденції в контексті участі України в європейському та світовому міграційному просторі розглядаються як один із важливих чинників формування національної політики. Найсуттєвішим є те, що в найближчій перспективі його значення посилиться. Звертає на себе увагу те, що Україна, не маючи своєї власної державності, досить тривалий історичний період перебувала в складі колишнього СРСР, а тому була фактично відірвана від впливу загальноєвропейських і міжнародно-правових норм та організаційних форм державного регулювання міграційним рухом населення. Розпад же СРСР, суверенізація колишніх радянських республік, міжнаціональні конфлікти суттєво вплинули на міграційні процеси в Україні, зумовили широке поширення масових потоків біженців, репатріантів, шукачів притулку та інших суб’єктів міграційного середовища.
На сьогодні міграційними проблемами в Україні займаються декілька відомств, зокрема, Міністерство соціальної політики, Міністерство закордонних справ та Державна прикордонна служба. Основні ж питання щодо регулювання міграційними процесами, покладено на Державну міграційну службу України. ДМС України входить до системи органів виконавчої влади, та утворена для реалізації державної політики у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів [1].
Найбільш важливими напрямками діяльності міграційної служби України є: вирішення питань про надання громадянства; паспортизація населення; реєстрація місць проживання громадян; реалізація державної міграційної політики; надання статусу біженців; контроль за додержанням міграційного законодавства; протидія нелегальній міграції та інше.
Безумовно всі ці напрями мають вагоме значення для держави в цілому, але на сьогоднішній день, можна виділити найбільш актуальні питання з цих напрямків які потребують уваги, насамперед це державна політика в сфері міграції, виконання міграційного законодавства, та протидія нелегальній міграції. Щодо державної політики у сфері міграційних процесів, можна зауважити, що міжнародне співробітництво грає дуже важливу роль, та створює фундамент загальних засад головних функцій держави у питаннях міграції. Головна тенденція сучасних світових міграційних процесів це зростання швидкості переміщень населення. Вироблення дієвої міграційної політики стало для України нагальною потребою, бо через нашу країну пролягають міграційні шляхи, а її територія використовується для транзитного переміщення, тимчасового перебування трудових, а також незаконних мігрантів [2].
Міжнародне співробітництво у сфері регулювання міграційних процесів передбачає також надання притулку та захисту біженцям. У цій справі Україна керується міжнародними зобов'язаннями, гуманістичними принципами свого внутрішнього устрою, і тут багато залежить від рівня розвитку суспільства та його економічного потенціалу.
Робота з приймання та допомоги біженцям потребує комплексного підходу і скоординованих дій органів центральної та місцевої влади, громадських організацій. Проблема біженців належить до глобальних гуманітарних проблем, тому в її розв'язанні необхідні координація та співпраця на міжнародному рівні [4].
Удосконалення системи управління міграційними процесами в Україні ще з початку незалежності потребувало вироблення концептуальних підходів до їх регулювання. З метою створення належних умов для реалізації державної політики у сфері міграції, розроблена Концепція
державної міграційної політики, схвалена Указом Президента України від 30.05.2011 № 622/2011. Ця Концепція визначає напрями, стратегічні завдання державної міграційної політики України, принципи і пріоритети діяльності державних органів у сфері міграції, напрями вдосконалення її законодавчого та інституціонального забезпечення, а також механізми реалізації Концепції. Концепція спрямована на забезпечення ефективного державного управління міграційними процесами, створення умов для сталого демографічного та соціально-економічного розвитку держави, підвищення рівня національної безпеки шляхом запобігання виникненню неконтрольованих міграційних процесів та ліквідації їх наслідків, узгодження національного законодавства у сфері міграції з міжнародними стандартами, посилення соціального і правового захисту громадян України, які перебувають або працюють за кордоном, створення умов для безперешкодної реалізації прав, свобод, законних інтересів мігрантів і виконання ними передбачених законодавством обов'язків, забезпечення повноти використання інтелектуального та трудового потенціалу таких осіб, додержання принципів захисту інтересів України [3]. Ця концепція «закликає» мобілізувати на виконання поставлених завдань усі сили суспільства, чітко орієнтує органи державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, а також неурядові організації, пресу та громадськість.
Щодо удосконалення законодавства в сфері міжнародного співробітництва, його слід розглядати в контексті застосування, контролю виконання. Органи міграційної служби повинні активніше відстежувати й забезпечувати виконання законодавства щодо біженців, реалізацію їхніх гарантованих законом прав.
Сьогодні здебільшого зв'язок органу міграційної служби з біженцем припиняється, щойно приймають рішення за його заявою. Особи, яким відмовлено в наданні статусу, назавжди зникають із поля зору міграційної служби. Тих, хто набув статусу, після оформлення відповідних документів, також залишають напризволяще. Ця проблема і на сьогодні залишається актуальною [5].
Стосовно питань протидії нелегальній міграції, Державна міграційна служба здійснює відповідно до закону державний контроль за дотриманням законодавства у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, у випадках, передбачених законодавством, притягає порушників до адміністративної відповідальності. Це питання на сьогодні є також дуже важливим, бо дуже багато мігрантів які прибувають в Україну, мають проблеми з оформленням, та вчасним переоформленням документів. В цій сфері, Державна міграційна служба, так би мовити заручається допомогою органів внутрішніх справ, що підвищує виконання контрольної функції в цілому [1].
На фоні усіх напрямків діяльності Державної міграційної служби, все ж таки більш вагомими є функції по створенню держаної політики у сфері міграції, протидії нелегальній міграції, та контролю за додержанням міграційного законодавства. Бо насамперед від того яка політика ведеться державою у цій сфері, буде залежати стан контролю над усіма іншими напрямками, зокрема додержання норм, розробкою програм протидії нелегальній міграції, правосвідомісті населення в цій сфері та багато іншого. На сьогоднішній день, проблемних питань у тих чи інших напрямах діяльності міграційної служби існує досить багато, але законодавство поступово вдосконалюється шляхом більш тісного зв’язку з іншими країнами, обміну досвідом та іншими вагомими факторами, що призводить до часткового їх вирішення.
Перелік використаних джерел:
1. Положення про Державну Міграційну службу України: Указ Президента України від 06 листопада 2011 р. № 405/2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/405/2011 2. Москаль Г. Напрями вдосконалення міжнародного співробітництва України у сфері регулювання міграційних процесів // Віче.- 2012. - № 20.- с. 33.
3. Концепція державної міграційної політики: Указ Президента України від 30.05.2011 № 622/2011. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://zakon4.rada.gov.ua 4. Москаль Г. Система міжнародно- правових актів регулювання міграційних процессів// Віче- 2012.- № 13.- с.42-44.
5. Голос України.- 2003.- 17 жовтня № 196 (3196). – [Електронний ресурс].-Режим доступу:
http://www.golos.com.ua/pdf_file/tnmofslp.smz