АвторПовідомлення





Повідомлення: 12
Зареєстрований: 27.02.14
Репутація: 0
посилання на повідомлення  Відправлено: 12.05.14 09:23. Заголовок: Уварова Н.В., ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ВЛАСНИКІВ ДОМАШНІХ ТВАРИН


УДК 342.95

ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ВЛАСНИКІВ ДОМАШНІХ ТВАРИН

Уварова Н.В., к.ю.н.
(Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ)

Рассмотрен вопрос усовершенствования административной ответственности собственников домашних животных. Исследована нормативно-правовая основа, касаемо содержания домашних животных. Проведен анализ административной ответственности собственников домашних животных. Определены возможные пути усовершенствования административной ответственности собственников домашних животных.
Ключевые слова: административная ответственность; домашние животные; собственники; правила содержания; санкция.

Considered improving the administrative liability of pet’s owners. Investigated the legislation with regards to pet. In analyzing the administrative liability of pet’s owners. Identified possible ways of improving the administrative liability of pet’s owners.
Keywords: an administrative responsibility; the pets; the owners; the content rules; the sanction.

Нині в Україні тривають стрімкі перетворення, спрямовані на інтеграцію нашої держави до Європейського Союзу (далі – ЄС) та входження її у світову демократичну спільноту на правах рівного партнера.
Питання інтенсифікації як нормотворчості, так і правозастосовної практики стають дедалі актуальнішими, що обумовлено підписанням політичної частини Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Угода про асоціацію не лише закладе якісно нову правову основу для подальших взаємин між Україною та ЄС, але й слугуватиме стратегічним орієнтиром для проведення системних соціально-економічних реформ в Україні, широкомасштабної адаптації законодавства України до норм і правил ЄС [1].
Звичайно, на сьогодні є багато позитивних напрацювань, проте в світлі законодавчих новацій, лишається актуальною проблема удосконалення адміністративного деліктного законодавства, зокрема, Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП), що був прийнятий ще у 1984 році та окремі положення якого не відповідають реаліям сьогодення.
В контексті розвитку адміністративного деліктного законодавства не можна лишити поза увагою питання удосконалення адміністративної відповідальності власників домашніх тварин. Проблеми пов’язані з даним питанням, наразі, більше турбують представників громадських організацій і волонтерських рухів ніж посадових осіб органів публічного управління.
Отже, метою нашого дослідження є розгляд питання удосконалення адміністративної відповідальності власників домашніх тварин. Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити наступні завдання: 1) визначити нормативно-правову основу утримання домашніх тварин; 2) проаналізувати адміністративну відповідальність власників домашніх тварин за чинним законодавством; 3) визначити перспективні шляхи удосконалення адміністративної відповідальності власників домашніх тварин.
На сьогоднішній день, нормативно-правову основу щодо утримання домашніх тварин складає значна кількість законодавчих актів, серед яких виокремлено наступні: Закон України «Про тваринний світ» від 13 грудня 2001 року; Закон України «Про ветеринарну медицину» від 25 червня 1992 року; Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» від 21 лютого 2006 року; Європейська конвенція про захист домашніх тварин, ратифікована Законом України № 578-VII від 18 вересня 2013 року.
Зауважимо, що конкретні питання, спрямовані на забезпечення реалізації положень законодавчих актів з означеної проблематики врегульовуються підзаконним нормативно-правовим масивом, включаючи як нормативні акти центральних органів виконавчої влади, так і органів місцевого самоврядування.
Окремо слід відмітити Правила тримання собак, котів і хижих тварин у населених пунктах Української РСР від 17 червня 1980 року [2].
Також, місцевими радами можуть бути встановлені правила утримання домашніх тварин в тих чи інших населених пунктах. Приміром, Правила утримання домашніх тварин в м. Дніпропетровську, затверджені рішенням міської ради від 30 травня 2012 року [3].
Що стосується визначення поняття «домашні тварини», то згідно із статтею 1 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження», ними є собаки, коти та інші тварини, що протягом тривалого історичного періоду традиційно утримуються і розводяться людиною, а також тварини видів чи порід, штучно виведених людиною для задоволення естетичних потреб і потреб у спілкуванні, що, як правило, не мають життєздатних диких популяцій, які складаються з особин з аналогічними морфологічними ознаками, та існують тривалий час у їх природному ареалі [4].
В свою чергу, згідно з частиною 1 статті 1 Європейської конвенції про захист домашніх тварин, під домашньою твариною мається на увазі будь-яка тварина, яку утримує чи збирається утримувати людина, зокрема у своїй оселі для власного задоволення й товариства [5, с. 13].
Синтезуючи наведені визначення в загальному розумінні поняттям «домашня тварина» ми пропонуємо охопити будь-яку тварину, яка утримується людиною, зокрема у своїй оселі для власного задоволення, товариства, естетичних потреб і потреб у спілкуванні.
Переходячи до розгляду адміністративної відповідальності власників домашніх тварин за чинним законодавством, відмітимо що більшість нормативно-правих актів лише вказують про можливість настання цивільно-правової, адміністративної чи кримінальної відповідальності за порушення вимог, встановлених чинним законодавством.
Найбільш предметно, адміністративна відповідальність власників домашніх тварин репрезентована чинним Кодексом України про адміністративні правопорушення. Так, статтею 154 КУпАП «Порушення правил тримання собак і котів», закріплено, що тримання собак і котів у місцях, де це заборонено відповідними правилами, чи понад установлену кількість, чи незареєстрованих собак, або приведення в громадські місця, або вигулювання собак без повідків і намордників (крім собак, у реєстраційних свідоцтвах на яких зроблено спеціальну відмітку) чи в невідведених для цього місцях – тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і попередження або накладення штрафу на посадових осіб – від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Ті самі дії, що спричинили заподіяння шкоди здоров’ю людей або їх майну, а так само повторне протягом року вчинення порушення з числа передбачених частиною першою вказаної статті – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією тварин і на посадових осіб – від чотирьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Протоколи про адміністративні правопорушення передбачені даною статтею складаються в тому числі і працівниками ОВС (стаття 255 КУпАП). Справи про вчинення вказаного правопорушення розглядаються у п’ятнадцятиденний строк адміністративними комісіями при виконавчих органах міських рад за частиною першою статті та районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями) за частиною другою [6].
Як випливає із розміру санкції, мінімальний штраф становить 1 н.м.д.г., тобто 17 гривень, а максимальний – 85 гривень із конфіскацією тварини для громадян та 119 гривень, у випадку коли суб’єктом є посадова особа. Аналіз даної норми переконливо свідчить про неефективність розміру і обсягу санкцій.
В той же час, згідно з пунктом 5.1. Правил утримання домашніх тварин в м. Дніпропетровську, особи, які утримують домашніх тварин, серед іншого зобов’язані: не створювати загрози безпеці людей; тримати сторожових собак на прив’язі і спускати їх з прив’язі лише в закритих дворах з висотою огорожі, що виключає можливість втечі; виводити собак на сходи, у двори, інші місця загального користування лише на повідку з прикріпленим до нашийника особистим номерним знаком, а собак з підвищеною агресивністю обов’язково на короткому повідку (не більше 1,2 м) і в наморднику, крім собак дрібних порід, на яких у реєстраційних посвідченнях зроблено відповідну відмітку; не допускати забруднення екскрементами тварин приміщень, сходових площадок та інших місць загального користування в будинках, дворах і на вулицях; прибирати екскременти за своїми тваринами в під’їздах багатоквартирних будинків, сходах, ліфтах та інших місцях загального користування; власники собак, які проживають у багатоквартирних будинках, повинні забезпечувати тишу – попереджувати гавкання собак у період з 22:00 до 8:00 [3].
Враховуючи те, що окремі із прийнятих правил не відповідають чинному законодавству, а саме Правилам тримання собак, котів і хижих тварин у населених пунктах Української РСР від 17 червня 1980 року та статті 154 КУпАП, адміністративна відповідальність за їх порушення відсутня – працівники міліції можуть лише усно попередити порушника таких норм [7].
Таким чином, з огляду на формальність адміністративної відповідальності власників домашніх тварин нами пропонується наступне:
1) Розробити і прийняти загальнонаціональні «Правила утримання і захисту домашніх тварин», керуючись положеннями Європейської конвенції про захист домашніх тварин та національного законодавства;
2) Посилити адміністративну відповідальність власників домашніх тварин, шляхом внесення змін до статті 154 КУпАП. Перелік заборонених дій (бездіяльності) має бути суттєво розширений і конкретно визначений. Приміром, доцільно запровадити адміністративну відповідальність за забруднення екскрементами тварин приміщень, сходових площадок та інших місць загального користування в будинках, дворах і на вулицях;
3) Має бути розширено адміністративну деліктну юрисдикцію працівників міліції (на сьогодні мають право складати адміністративні протоколи за статтею 154 КУпАП), шляхом передачі повноважень щодо розгляду і вирішення справ за вищевказаною статтею від судів та адміністративних комісій до дільничних інспекторів міліції та (або) працівників підрозділів ветеринарної міліції. З одного боку це дозволить розвантажити суди, а з іншого – консолідує адміністративно-юрисдикційні повноваження в межах одного органу.
Література
1. Угода про асоціацію між Україною та ЄС. Офіційний Інтернет сайт Міністерства закордонних справ України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mfa.gov.ua/ua/about-ukraine/european-integration/.
2. Правила тримання собак, котів і хижих тварин у населених пунктах Української РСР від 17.06.1980 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/n0001303-80.
3. Правила утримання домашніх тварин в м. Дніпропетровську, затверджені рішенням міської ради від 30.05.2012 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : [http://malamutalaska.com/normative].
4. Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» від 21.02.2006 р. // Відомості Верховної Ради України від 07.07.2006 — 2006 р., № 27, стор. 990, стаття 230.
5. Європейська конвенція про захист домашніх тварин. Ратифікована Законом України № 578-VII від 18.09.2013 р. // Офіційний вісник України від 01.11.2013 – 2013 р., № 82, стаття 3020.
6. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7.12.1984 // Відомості Верховної Ради УРСР. – 1984. – додаток № 51. – Ст. 1122 (зі змінами і доповненнями станом на 23.02.2014 р.).
7. Милиция не будет следить за выполнением городских правил содержания домашних животных. Дніпропетровськ: міський сайт. Новости города и региона от 06.07.2012 г. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gorod.dp.ua/news/73641.


Спасибі: 0 
ПрофільЦитата Відповісти
Нових відповідей немає


Відповідь:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
великий шрифт малий шрифт надрядковий підрядковий заголовок великий заголовок відео з youtube.com картинка з інтернету картинка з комп'ютера посилання файл з комп'ютера російська клавіатура транслітератор  цитата  лапки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальна лінія відступ крапка LI рядок, що біжить оффтопик згорнутий текст

показувати це повідомлення тільки модераторам
не робити посилання активним
Ім'я, пароль:      реєструватися    
Тему читают:
- учасник зараз на форумі
- учасник зовні форуму
Всі дати у форматі GMT  2 годину. Хітів сьогодні: 14
Має рацію: смайлы так, картинки так, шрифти так, голосування ні
аватари так, автозаміна посилань вкл, премодерацiя откл, правка ні



Яндекс.Метрика