АвторПовідомлення





Повідомлення: 23
Зареєстрований: 27.02.14
Репутація: 0
посилання на повідомлення  Відправлено: 12.05.14 09:48. Заголовок: Квітка Я.М., ПРАВОВІ ЗАСАДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ У СФЕРІ БОРОТЬБИ З БЕЗДОГЛЯДНІСТЮ


УДК: 351.766.2

ПРАВОВІ ЗАСАДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ У СФЕРІ БОРОТЬБИ З БЕЗДОГЛЯДНІСТЮ ТА ПРАВОПОРУШЕННЯМИ СЕРЕД ДІТЕЙ

Квітка Я.М., к.ю.н. доцент
Національна академія внутрішніх справ

Діяльність ОВС у сфері профілактики боротьби з бездоглядністю та правопорушеннями серед дітей – це специфічний вид діяльності працівників ОВС, спрямованої на виявлення і усунення причин та умов вчинення дітьми правопорушень, з метою зменшення кількості вчинених ними правопорушень та забезпечення захисту їх прав та законних інтересів.
Дуже актуальним стає визначення правових засад діяльності ОВС у сфері боротьби з бездоглядністю та правопорушеннями серед дітей. Від досконалості, чіткості правового регулювання діяльності ОВС у цій сфері здебільшого залежить і її ефективність.
Ключові слова: боротьба з бездоглядністю, правове регулювання профілактики правопорушень серед дітей, права дитини.

Деятельность ОВД в сфере профилактики борьбы с безнадзорностью и правонарушениями среди детей – это специфический вид деятельности сотрудников ОВД, направленной на выявление и устранение причин и условий совершения детьми правонарушений, с целью уменьшения количества совершенных ими правонарушений и обеспечения защиты их прав и законных интересов.
Очень актуальным становится определение правовых основ деятельности ОВД в сфере борьбы с безнадзорностью и правонарушениями среди детей. От совершенства, четкости правового регулирования деятельности ОВД в этой сфере в основном зависит и ее эффективность.
Ключевые слова: борьба с безнадзорностью, правовое регулирование профилактики правонарушений среди детей, права ребенка.

Police activity in the area of prevention to combat neglect and violations of children – a specific activity of law enforcement bodies, aimed at identifying and eliminating the causes and conditions of children committing offenses in order to reduce the number of offenses committed by them and protect their rights and interests.
Very urgent determining the legal principles of the ATS in the fight against neglect and offenses among children. From perfect definition of legal regulation of police in this area mainly depends on its effectiveness.
Keywords: combat neglect, the legal regulation of crime prevention among children, the rights of the child.

Правове регулювання діяльності ОВС у сфері профілактики правопорушень серед дітей спирається на силу державного примусу, але головним його призначенням є організаційна та виховна діяльність, зміцнення морального авторитету юридичних норм. Практична реалізація цієї діяльності подекуди пов’язана з обмеженням прав і свобод неповнолітніх, торкається їх інтересів, інтересів інших осіб, держави в цілому.
Джерела, в яких закріплюються норми права, що регулюють діяльність ОВС у сфері профілактики правопорушень серед дітей, є дуже різноманітними. Важливу роль у регулюванні цієї діяльності відіграють міжнародно-правові акти, ратифіковані Україною: Загальна декларація прав людини, Керівні принципи ООН для попередження злочинності серед неповнолітніх, Мінімальні стандартні правила ООН, що торкаються відправлення правосуддя відносно неповнолітніх, Конвенція про права дитини та ін., які відповідно до ст. 9 Конституції України є частиною національного законодавства України [13].
Провідна роль у правовому регулюванні зазначеної діяльності ОВС належить Конституції України [1]. Конституцією України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю (ст. 3). Права і свободи останньої, їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а утвердження і забезпечення цих прав і свобод є її головним обов’язком. Усе вищезазначене повною мірою стосується також і профілактичної діяльності ОВС [1].
Завдання наступної стадії правотворчості – детальна регламентація суспільних відносин, встановлення конкретних прав і обов’язків суб’єктів права для більш повного втілення конституційних принципів у практику. Сказане стосується також діяльності ОВС у сфері профілактики правопорушень серед дітей.
Важливу роль у правовому регулюванні діяльності ОВС відіграє Кодекс України про адміністративні правопорушення [2], який встановлює підґрунтя і порядок здійснення заходів адміністративного попередження, запобігання і покарання за вчинення неповнолітніми правопорушень. Норми кримінального права окреслюють коло діянь, за вчинення яких передбачається кримінальна відповідальність неповнолітніх, вони визначають особливості притягнення дітей до кримінальної відповідальності, застосування до них примусових заходів виховного характеру тощо. Також профілактичне значення має відповідальність за втягнення дітей у злочинну діяльність [3].
Відповідно до Указу Президента України від 12 січня 2011 року № 24/2011 ,,Про План заходів із виконання обов’язків та зобов’язань України, що випливають з її членства в Раді Європи” [8], Закону України ,,Про Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року” [5], охорона дитинства в Україні визнана стратегічним загальнонаціональним пріоритетом і є важливою складовою державної політики.
Для правового регулювання діяльності ОВС по профілактиці правопорушень серед неповнолітніх першочергове значення мають такі законодавчі акти, як: закони України “Про міліцію” [4], “Про оперативно-розшукову діяльність”, “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей” [6], “Про попередження насильства в сім’ї”, “Про охорону дитинства” тощо.
Закон України “Про міліцію” в цілому регламентує діяльність міліції, визначає її правову основу, основні завдання, права та обов’язки, принципи діяльності, організацію міліції та її підпорядкованість тощо [4]. Важливе значення у регламентації профілактичної діяльності ОВС має ст. 10 Закону України “Про міліцію”, яка серед основних обов’язків міліції закріплює такі, що мають профілактичну спрямованість, а саме: виявляти, запобігати, припиняти та розкривати злочини, вживати з цією метою оперативно-розшукових та профілактичних заходів, передбачених чинним законодавством; припиняти адміністративні правопорушення і здійснювати провадження у справах про них; виявляти причини й умови, що сприяють вчиненню правопорушень, вживати в межах своєї компетенції заходів до їх усунення; брати участь у правовому вихованні населення; проводити профілактичну роботу серед осіб, схильних до вчинення злочинів тощо [4].
Провідну роль у аспекті, що нами розглядається, має Закон України “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей” [6], який визначив повноваження всіх органів, що здійснюють діяльність у сфері профілактики правопорушень серед дітей.
Згідно Закону здійснення соціального захисту дітей і профілактики правопорушень серед них покладається в межах визначеної компетенції на: спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у справах сім'ї, дітей та молоді, служби у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад; кримінальну міліцію у справах дітей ОВС (далі - КМСД); приймальники-розподільники для дітей ОВС (далі - ПРД); школи соціальної реабілітації та професійні училища соціальної реабілітації органів освіти; центри медико-соціальної реабілітації дітей закладів охорони здоров'я; спеціальні виховні установи Державної пенітенціарної служби України; притулки для дітей; центри соціально-психологічної реабілітації дітей; соціально-реабілітаційні центри (дитячі містечка) [6].
У здійсненні соціального захисту і профілактики правопорушень серед дітей беруть участь у межах своєї компетенції інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, окремі громадяни.
Діяльність КМСД та ПРД регламентується також Указами Президента України, Постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України та відомчими нормативними актами МВС України: уставами, інструкціями, наказами. До них можна віднести постанову КМУ вiд 08.07.1995 р. № 502 “Про створення кримінальної міліції у справах дітей” [9], указ Президента України від 24.05.2011 р. № 597/2011 ,,Про концепцію розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні” [7], розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.09.2010 р. N 1911-р «Про схвалення Концепції Державної програми профілактики правопорушень на період до 2015 року», накази МВС України від 22.05.2012 р. N 456 «Про затвердження Положення про Управління КМСД МВС України» [11], від 13.07.1996 р. №384 “Про затвердження Положення про приймальники-розподільники для неповнолітніх ОВС” [12], від 19.12.2012 р. № 1176 «Про затвердження інструкції з організації роботи підрозділів КМСД» [10] та ін.
Постанова Кабінету Міністрів України вiд 08 липня 1995 року № 502 “Про створення КМСД” [8] дещо конкретизує положення Закону України “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей”. Постанова визначає завдання служби, перелік дітей, відносно яких КМСД веде профілактичний облік [8].
Наказ МВС України від 22 травня 2012 року N 456 «Про затвердження Положення про Управління КМСД МВС України» визначає загальні засади діяльності управління, яке уповноважене займатися питаннями захисту прав і законних інтересів дітей, проведенням профілактичної роботи в дитячому середовищі, установленням місцезнаходження дітей у разі їх безвісного зникнення, розкриттям злочинів, учинених дітьми та стосовно них. [11]
Ураховуючи новітні європейські тенденції в організації профілактичної роботи з дітьми, 24 травня 2011 був підписаний Указ Президента України № 597/2011 ,,Про Концепцію розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні” [7].
Метою Концепції є побудова в Україні повноцінної системи кримінальної юстиції щодо дітей, спроможної забезпечити законність, обґрунтованість та ефективність кожного рішення щодо дитини, яка потрапила у конфлікт із законом, пов'язаного з її перевихованням та дальшою соціальною підтримкою.
Інструкція з організації роботи підрозділів КМСД визначає організаційно-правові засади діяльності даного підрозділу. Заходи з профілактики адміністративних і кримінальних правопорушень згідно з інструкцією поділяються на загальні та індивідуальні.
Проаналізувавши сучасне правове регулювання діяльності ОВС щодо боротьби правопорушеннями серед дітей, можемо зазначити, що спостерігається тенденція до переорієнтації профілактичної діяльності ОВС серед неповнолітніх з репресивної на охоронно-захисну, приведення її у відповідність до міжнародно-правових актів і таких загальноприйнятих принципів діяльності суб’єктів профілактики, як законність, гуманізм, охорона прав і свобод дітей [14, с. 67].
Враховуючи зазначене, можна зробити висновок, що правове регулювання діяльності ОВС у сфері профілактики бездоглядності та правопорушень серед дітей – це вплив на суспільні відносини, що виникають у даній сфері діяльності ОВС, який здійснюється за допомогою комплексу юридичних засобів, насамперед норм права, з метою визначення прав і обов’язків ОВС у цій сфері, а також порядку їх реалізації.

Література
1. Конституція України // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 30.
2. Кодекс України про адміністративні правопорушення : введений в дію Постановою Верховної Ради Української РСР № 8074-10 від 7 грудня 1984 року .
3. Кримінальний кодекс України // Відомості Верховної Ради України. – 2001. –№ 25–26.
4. Закон України від 20 грудня 1990 року «Про міліцію».
5. Закон України ,,Про Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року”.
6. Закон України від 24 січня 1995 року «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» .
7. Указ Президента України «Про Концепцію розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні» від 24 травня 2011 року № 597/2011.
8. Указу Президента України від 12 січня 2011 року № 24/2011 ,,Про План заходів із виконання обов’язків та зобов’язань України, що випливають з її членства в Раді Європи”
9. Постанова КМУ вiд 08.07.1995 р. № 502 «Про створення кримінальної міліції у справах дітей».
10. Наказ МВС України від 19.12.2012 № 1176 «Про затвердження інструкції з організації роботи підрозділів кримінальної міліції у справах дітей».
11. Наказ МВС України від 22 травня 2012 року N 456 Про затвердження Положення про Управління КМСД МВС України».
12. Наказ МВС України № 384 від 13.07.1996 р. «Про затвердження Положення про приймальники-розподільники для неповнолітніх ОВС».
13. Международные акты о правах человека: Сб. документов. – М.: НОРМА, 2002. – 467 с.
14. Сучасні напрямки профілактики та актуальні проблеми розслідування злочинів, що вчиняються неповнолітніми : матеріали наук.-практ. семінару (м. Харків, 30 трав. 2009 р.) / редкол.: Ю. П. Янович (голова) та ін. — Х. : Харк. нац. ун-т внутр. справ, 2009. — 140 с.

Спасибі: 0 
ПрофільЦитата Відповісти
Нових відповідей немає


Відповідь:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
великий шрифт малий шрифт надрядковий підрядковий заголовок великий заголовок відео з youtube.com картинка з інтернету картинка з комп'ютера посилання файл з комп'ютера російська клавіатура транслітератор  цитата  лапки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальна лінія відступ крапка LI рядок, що біжить оффтопик згорнутий текст

показувати це повідомлення тільки модераторам
не робити посилання активним
Ім'я, пароль:      реєструватися    
Тему читают:
- учасник зараз на форумі
- учасник зовні форуму
Всі дати у форматі GMT  2 годину. Хітів сьогодні: 0
Має рацію: смайлы так, картинки так, шрифти так, голосування ні
аватари так, автозаміна посилань вкл, премодерацiя откл, правка ні



Яндекс.Метрика