АвторПовідомлення





Повідомлення: 42
Зареєстрований: 27.02.14
Репутація: 0
посилання на повідомлення  Відправлено: 14.05.14 14:05. Заголовок: Макушев П.В., ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ВИКОРИСТАННЯ СЛУЖБОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ


УДК 342.7+681.3

ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ВИКОРИСТАННЯ СЛУЖБОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ

Макушев П.В., к.ю.н., доцент, ВНПЗ «Дніпропетровський гуманітарний університет»

Исследуется правовые нормы, регулирующие использование служебной информации Государственной исполнительной службой, проблемы и перспективы совершенствования информационного обеспечения исполнительного производства.
Ключевые слова: служебная информация, конфиденциальная информация, информация для служебного пользования, система информационного обеспечения, Государственная исполнительная служба.

We investigate the legal rules governing the use of privileged information state service problems and prospects of improvement of information support enforcement.
Keywords: service information, confidential information, information for official use, the system of information provision, the State Executive Service.

Рівень інформатизації суспільства дозволяє збільшувати ступінь взаємопорозуміння влади та громадян за рахунок реалізації механізму доступу до публічної інформації. Цей механізм є реалізацією базових засад розбудови української, а саме забезпечення принципу гласності. Як зазначають О.О. Федоренко, С.О. Керсіцький, А.І. Курбатов, закони про доступ до публічної інформації існують у більшості демократичних держав і вони виступають реальним правовим механізмом здійснення одного з основних прав людини – права на доступ до публічної інформації, що є, у свою чергу, вимогою європейських стандартів та необхідною умовою інтеграції України в Європейське Співтовариство [12; c. 169]. Прийняття на початку 2011 року Закону України «Про доступ до публічної інформації» є результатом концентрації демократичних тенденцій та роботи громадських організацій спрямованих на побудову відкритої для суспільства влади. Зазначений нормативно-правовий акт є сучасним правовим інструментом реалізації принципу гласності та інформаційної відкритості влади. Проте не всі аспекти діяльності державних органів, у тому числі Державної виконавчої служби України (ДВС) можуть бути публічно висвітлені, що пов’язано із стратегічними питаннями забезпечення ефективності виконання ними покладених на них функцій. Одним із виключень з правил вільного доступу до публічної інформації є режим службової інформації (таємниці).

Базовою засадою функціонування правової системи України є виконання рішень державних органів, що забезпечують правовий порядок в державі. Указом Президента України від 09 грудня 2010 року № 1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено такий центральний орган виконавчої влади – Державна виконавча служба України [10]. Відповідно до Положення про Державну виконавчу службу України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 385 ДВС України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів відповідно до законів [2]. Реалізація органами виконавчої служби покладених на неї обов’язків забезпечується інтенсивним інформаційним обміном, формуванням та використанням відповідних баз даних. Значна частина інформації, що використовується працівниками державної виконавчої служби відноситься до інформації з обмеженим доступом. Особливої важливості в процесі реалізації завдань виконавчого провадження набуває дотримання правил захисту службової інформації.

Відповідно до чинного законодавства службовою інформацією є інформація, що міститься в документах суб'єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов'язані з розробкою напряму діяльності установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень, а також інформація, що зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, яку не віднесено до державної таємниці. Документам, що містять інформацію, яка становить службову інформацію, присвоюється гриф «для службового користування». Конкретизований перелік відомостей, що складають службову інформацію в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, іншими суб'єктами владних повноважень, у тому числі на виконання делегованих повноважень, не може бути обмеженим у доступі.

Аналогічні законодавчі положення щодо використання конфіденційної інформації, що є власністю держави, існували і до прийняття Закону України «Про доступ до публічної інформації». Фактично має місце заміна назви «конфіденційна інформація, що є власністю держави» на «службову інформацію», про що пише і Я.Д. Скиба. Цей науковець однією із проблем правового регулювання використання службової інформації вбачає те, що пунктом 3 ст. 21 Закону «Про інформацію» та ст. 9 Закону «Про доступ до публічної інформації» визначено, що порядок доступу до службової інформації регулюється законом. Скиба Я.Д. зазначає, що жодного єдиного порядку віднесення інформації до службової не встановлено чинними законами України [11, c. 335]. Слід погодитись, що основні правила правового режиму використання службової інформації, визначені не у законі, а у підзаконному нормативно-правовому акті «Про затвердження Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять службову інформацію» [4]. Зміна назви цього акту, а також заміна терміну «конфіденційна інформація, що є власністю держави» на «службову інформацію» у значній кількості правових документів відбулась відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 7 вересня 2011 р. N 938, прийняття якої пов’язано із Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Тепер заборона не розголошувати конфіденційну інформацію, що є власністю держави, замінена на заборону не розголошувати службову інформацію. На сучасному етапі розвитку вітчизняного законодавства система нормативного забезпечення режиму службової інформації знаходиться на гідному рівні, оскільки визначена основна частина правил формування, зберігання, використання, передання, знищення відомостей, що складають службову інформацію та передбачені норми, які визначають підстави та порядок притягнення до юридичної відповідальності службових осіб за порушення правил використання службової інформації.

На сучасному етапі розвитку законодавства про публічну інформацію нормативно-правові акти, що регламентують порядок обігу публічної службової інформації поділяють на декілька груп: 1) відомчі положення та інструкції про забезпечення доступу до публічної інформації [7]; 2) нормативно-правові акти, що визначають обов’язок не розголошувати службову інформацію [1]; 3) відомчі переліки відомостей, що складають службову інформацію [8]; 4) відомчі інструкції та положення про порядок використання службової інформації в окремих службах та органах [6]; 5) акти про ведення загального діловодства щодо обігу службових листів, службових документів, записок [9]; 6) нормативно-правові акти, що передбачають проведення службових розслідувань за порушення правил використання службової інформації та дисциплінарну відповідальність [5].

Нормативно-правове регулювання використання публічної інформації в діяльності ДВС визначено Наказом ДВС України від 5 березня 2012 року N 10/2 «Про затвердження Переліку видів публічної інформації, розпорядником якої є Державна виконавча служба України» проте відсутня Інструкція про порядок забезпечення доступу до публічної інформації в ДВС. Обов’язок працівників ДВС не розголошувати службову інформацію не деталізований у Кодексі професійної етики та поведінки працівників ДВС, який ще підлягає розробці та прийняттю. Перелік відомостей, що містять службову інформацію в діяльності держаних виконавців не затверджено наказом ДВС, проте є Наказ Міністерства юстиції України від 08.06.2011 № 1537/5 «Про затвердження Переліку відомостей, що становлять службову інформацію у Міністерстві юстиції України» [8]. Аналогічна ситуація і з інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв, які містять відомості, що становлять службову інформацію, яка відсутня для ДВС, проте є затверджена для Міністерстві юстиції України [6]. Відсутність інструкцій про роботу із надання публічної інформації та правил використання службової інформації для ДВС не визначені, можливо працівники ДВС повинні застосовувати аналогічні інструкції для Міністерства юстиції України, оскільки. Діяльність ДВС, відповідно до положення про неї, координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України. Тоді викликає запитання чому затверджений у 2012 році наказом ДВС перелік видів публічної інформації, розпорядником якої є Державна виконавча служба України [7]? Також відповідно до Інструкція з діловодства в Міністерстві юстиції України [3] був прийнятий і Порядок роботи з документами в органах державної виконавчої служби [9]. Відсутність нормативних документів, що визначають перелік та порядок роботи із службовою інформацією в ДВС України створює правову невизначеність, та нагальну потребу у розробці, обговоренні та прийнятті таких актів.

Максимальна розумна відкритість та прозорість органу на який покладено завдання своєчасного реального та повного виконання рішень судів та інших органів, є цьому запорукою.

Назріла нагальна потреба переглянути перелік інформації, що може бути віднесена до службової інформації ДВС шляхом її обговорення в рамках засідань громадської ради при ДВС. Потребують врегулювання правила поводження із службовою інформацією та її носіями працівниками ДВС шляхом розробки та прийняття інструкція про порядок забезпечення доступу до публічної інформації в ДВС, переліку відомостей, що складають службову інформацію в діяльності ДВС та інструкції про порядок роботи із службовою інформацією, які будуть враховувати специфіку виконавчого провадження та діяльності ДВС.

Література:
1. Кодекс професійної етики та поведінки працівників прокуратури: схвалено Всеукраїнською конференцією працівників прокуратури 28 листопада 2012 року; Затверджено Наказом Генерального прокурора України від 28 листопада 2012 року № 123 — [Електронний ресурс] // Режим доступу до журн. : gp.gov.ua›ua/file_downloader.html…
2. Положення про Держану виконавчу службу України : Указ Президента України від 06 квітня 2011 року № 385 // Урядовий кур'єр від 19.04.2011 № 71
3. Про затвердження Інструкції з діловодства в Міністерстві юстиції України : Наказ Міністерства юстиції України 02.07.2012 № 973/5 [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/v0973323-12/print1360829079175702
4. Про затвердження Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять службову інформацію : Постанова Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1998 р. N 1893 // Урядовий кур'єр від 10.12.1998
5. Про затвердження Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України : Наказ МВС України 12.03.2013 № 230 // Офіційний вісник України від 26.04.2013 — 2013 р. — № 30. — стор. 48. — стаття 1043. — код акту 66722/2013
6. Про затвердження Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв, які містять відомості, що становлять службову інформацію у Міністерстві юстиції України : Наказ Міністерства юстиції України від 08.06.2011 м. Київ № 1536/5
7. Про затвердження Переліку видів публічної інформації, розпорядником якої є Державна виконавча служба України: Наказ Державна виконавча служба від 5 березня 2012 року N 10/2
8. Про затвердження Переліку відомостей, що становлять службову інформацію у Міністерстві юстиції України : Наказ Міністерства Юстиції України від 08.06.2011 № 1537/5 // [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/v1537323-11/print1360829079175702
9. Про затвердження Порядку роботи з документами в органах державної виконавчої служби : Наказ Міністерства юстиції України від 25.12.2008 N 2274/5
10. Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади : Указ Президента України від 09 грудня 2010 року № 1085 // Урядовий кур'єр від 14.12.2010 — № 234
11. Скиба Я.Д. Порядок визначення службової інформації: проблеми теорії та практики // Митна справа – №2(80). – 2012. – ч. 2. – книга 2 – С. 334–340
12. Федоренко О. О., Керсіцький С. О., Курбатов А. І. Проблемні питання правового регулювання інформації з обмеженим доступом (державна таємниця та службова інформація) // Актуальні питання інноваційного розвитку : Науково-практичне видання / Національна академія правових наук України Науково-дослідний інститут правового забезпечення інноваційного розвитку НАПрН України - Випуск №3 (2012) – Харків - Видавництво «Юрайт» - С. 167-180

Спасибі: 0 
ПрофільЦитата Відповісти
Нових відповідей немає


Відповідь:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
великий шрифт малий шрифт надрядковий підрядковий заголовок великий заголовок відео з youtube.com картинка з інтернету картинка з комп'ютера посилання файл з комп'ютера російська клавіатура транслітератор  цитата  лапки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальна лінія відступ крапка LI рядок, що біжить оффтопик згорнутий текст

показувати це повідомлення тільки модераторам
не робити посилання активним
Ім'я, пароль:      реєструватися    
Тему читают:
- учасник зараз на форумі
- учасник зовні форуму
Всі дати у форматі GMT  2 годину. Хітів сьогодні: 14
Має рацію: смайлы так, картинки так, шрифти так, голосування ні
аватари так, автозаміна посилань вкл, премодерацiя откл, правка ні



Яндекс.Метрика