АвторПовідомлення





Повідомлення: 100
Зареєстрований: 27.02.14
Репутація: 0
посилання на повідомлення  Відправлено: 16.05.14 14:45. Заголовок: Поляков Р., АДМІНІСТРАТИВНЕ ЗАКОНОДАВСТВО В СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ В КРАЇНАХ ЄВРОПИ


УДК 342.951:351.82

АДМІНІСТРАТИВНЕ ЗАКОНОДАВСТВО В СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ В КРАЇНАХ ЄВРОПИ

Поляков Р., курсант
Донецький юридичний інститут

Abstract. The article deals with the foreign experience in the field of road safety, in particular, the system of prevention illegal behavior with the help of evaluating penal points. The author offers a brief analysis of existing foreign experience of implementing the penal points system.
Key words: Road safety, traffic rules, penal point system,

Аннотация. В статье рассматривается зарубежный опыт в области повышения безпасности дорожного движения, в частности, система предупреждения противоправного поведения с помощью штрафних баллов. Предлагается анализ имеющегося зарубежного опыта применения системы штрафних баллов.
Ключевые слова: безопасность дорожного движения, правила дорожного движения, система штрафних баллов.

Анотація. В статті розглядається зарубіжний досвід в галузі підвищення безпеки дорожнього руху, зокрема система попередження протиправної поведінки за допомогою штрафних балів. Пропонується аналіз наявного закордонного досвіду застосування системи штрафних балів.
Ключові слова: безпека дорожнього руху, правила дорожнього руху, системи штрафних балів.

Однією із ключових стратегій зниження аварійності у всьому світі визнано забезпечення дотримання правил дорожнього руху (далі - ПДР). На думку фахівців і експертів, змінення поведінки недисциплінованих водіїв є одним із найбільших резервів підвищення безпеки дорожнього руху, і воно можливе лише шляхом усвідомлення ними високого ступеня ризику бути притягнутим до відповідальності [3].

Найбільш активна робота в напрямку попередження протиправної поведінки водіїв ведеться в Європі у зв’язку із поетапним декларуванням головної цілі – зменшення кількості загиблих у ДТП людей. У цьому зв’язку важливою складовою цієї роботи стало удосконалення законодавства, пов’язане із підсиленням відповідальності водіїв за порушення правил дорожнього руху. Запозичення успішного зарубіжного досвіду є одним із пріоритетних напрямків на шляху формування досконалого вітчизняного законодавства у досліджуваній сфері.

В основу багатьох доповнень, які вносяться в країнах Європи до законодавства, що діє в у сфері БДР, покладено принцип використання економічних важелів впливу на учасників дорожнього ружу. Тобто кожен водій має усвідомлювати, що порушувати правила дорожнього руху економічно невигідно.

Протягом останнього десятиріччя законодавчі норми, які підвищують санкції за порушення ПДР, були впроваджені практично в усіх європейських країнах, при цьому в багатьох з них особлива увага надана водіям, які систематично порушують ПДР і таким чином являють найбільшу загрозу для безпеки руху.

Для попередження повторних порушень ПДР, особливо найбільш серйозних із них, використовуються різноманітні заходи. Серед них можна виділити облік скоєних кожним водієм порушень і відсторонення від керування транспортними засобами злісних порушників. Говорячи про систему обліку, необхідно зазначити, що в різних країнах Європи отримали поширення два види систем обліку повторних порушень: з оцінкою порушень в балах і без такої оцінки. При цьому в обох системах ступінь громадської безпеки скоєних водієм порушень є вирішальним чинником, що визначає, чи збереже водій своє посвідчення. Досвід багатьох країн підтвердив, що перспектива бути позбавленим права сісти за кермо, скоївши кілька порушень, має більш сильний стримувальний вплив на водіїв, ніж навіть значний розмір штрафу. В цілому повторні порушення розглядаються як свідчення зневажливого ставлення водія до вимог безпеки, що потребує не тільки його покарання, а й проведення певної організаційно-виховної роботи [3].

Cистема попередження протиправної поведінки за допомогою штрафних балів визнана однією з найбільш ефективних засобів впливу на водіїв. Незважаючи на велику різноманітність таких систем, що діють в різних країнах, сутність їх полягає в зведенні основних порушень в єдину шкалу і нарахування за них штрафних балів залежно від важкості або ступеня завдання ними шкоди суспільству. Додатково до санкцій за кожне окреме порушення по мірі набору водіями певної кількості штрафних балів до них застосовуються інші міри впливу, до тимчасово позбавлення права на керування транспортними засобами.

Принципово існують два різних види бальних систем оцінки порушень правил дорожнього руху: накопичувальні і списувальні системи. Накопичувальні системи припускають підсумовування штрафних балів, одержуваних водіями, і застосування до них різних заходів впливу, коли сума балів досягає встановленої величини.

Списувальні системи прийняті в Іспанії, Італії, Люксембурзі, Словенії, Франції тощо. Водій заздалегідь отримує встановлене законом кількість балів і відповідно до наявної шкали бали з його «рахунку» знімаються після кожного порушення. Повне вичерпання «рахунку» або його зменшення до певної величини тягне правові наслідки для водія.

В основному штрафні бали встановлені не за всі види порушень, а тільки за найбільш серйозні. Перелік порушень, що враховуються при бальних системах попередження протиправної поведінки водіїв на дорозі, різний у різних країнах.

Для обліку отриманих водієм (або знятих з нього) штрафних балів і в цілому управління системами бальної оцінки порушень правил дорожнього руху практично у всіх країнах створені автоматизовані централізовані реєстри.

Водіям значного числа країн надається можливість поліпшити своє становище головним чином за рахунок закінчення спеціальних платних навчальних курсів з основ безпеки дорожнього руху, спрямованих на коригування їх поведінки на дорозі (Угорщина, Німеччина, Іспанія, Латвія, Люксембург, Франція). В основному такі курси є державними. Подібне додаткове навчання виправляє стан справ водія на строго певну величину балів. У Німеччині величина, на яку скорочується кількість набраних водієм балів, залежить від їх суми. Крім того, кілька балів знімається, якщо водій отримає рекомендовані йому консультації у психолога [3].

У Великобританії додаткове навчання не зменшує суми штрафних балів. Проте суд при визначенні покарання за допущене порушення може направити водія на навчальні курси замість додавання до його рахунку нового числа штрафних балів.
У деяких країнах (Іспанія, Чехія) певне число штрафних балів анулюється, якщо водій протягом встановленого періоду часу не робить нових порушень, причому кількість анульованих штрафних балів залежить від тривалості правослухняної поведінки на дорозі.

Незважаючи на велику схожість загальних принципів дії бальних систем оцінки порушень правил дорожнього руху, що застосовуються для попередження їх повторного вчинення, в кожній з держав такі системи мають безліч специфічних особливостей.

Поряд з бальною оцінкою порушень правил дорожнього руху в деяких країнах розроблено інші системи впливу на осіб, що систематично порушують вимоги дорожнього законодавства, з метою попередження протиправної поведінки на дорозі. В основному вони дуже близькі до систем нарахування водіям штрафних балів. У деяких країнах (Австрія, Данія, Нідерланди) їх навіть називають бальними системами, хоча такими вони все ж не є, оскільки в них не існує шкали оцінки різних видів порушень неоднаковим числом балів. Більше значення має сам факт неодноразовості порушень з боку водія транспортного засобу. Друге або третє допущене водієм порушення визнається свідоцтвом того, що він входить до категорії водіїв високого ступеня ризику, не може бути допущений до участі в дорожньому русі, а, отже, підлягає позбавленню права на керування транспортним засобом.

У той же час, незважаючи на відсутність оціночної шкали порушень, їх тяжкість або суспільна небезпека враховуються. У деяких країнах, наприклад, в Австрії, Данії встановлено перелік порушень, повторне вчинення яких тягне відсторонення від керування автомобілем. В інших - зокрема, в Швейцарії відповідальність водія у вигляді позбавлення права на керування транспортним засобом настає в цілому при певному, але різному числі незначних порушень, порушень середньої тяжкості і тяжких порушень правил дорожнього руху.

Такий порядок попередження правопорушень з боку водіїв транспортних засобів подібний до системи штрафних балів ще й у тому, що законодавчо встановлюється строк, протягом якого допущені водієм порушення знаходяться на обліку і, отже, нове порушення визнається повторним.

Так само як і бальні системи, оцінки порушень входять у системи попередження повторних або систематичних порушень правил дорожнього руху без штрафних балів за наявності загальних принципів.

Як випливає з наявної практики застосування зазначених вище систем контролю за поведінкою водія на дорогах і застосування різних форм бальних систем, штрафні бали, як правило, встановлюються не за всі види правопорушень, а тільки за найбільш серйозні. Перелік таких порушень різний у різних країнах, він може містити від 7 до 40, навіть 60 складів правопорушень. В основному всі вони віднесені до так званих небезпечних порушень ПДР, на думку законодавця, що призводить до скоєння ДТП з великим ступенем ймовірності настання такого роду подій [1].

Дуже часто, наприклад, практикується залежність вартості обов’язкового страхування автомобілю від кількості і серйозності порушень, яких припускався водій. Так, в Німеччині, якщо водій протягом року набирає штрафні бали (тобто припускається порушень ПДД), то сума його страхового полісу, і без того досить значна (до 1000 євро) зростає ще на 500 євро. Якщо водій продовжує порушувати ПДД, на другий рік сума збільшується на 100 євро, на третій на 2000 [1].

У той же час якщо прямо і відверто оцінювати ситуацію з кваліфікацією адміністративних правопорушень, то слід визнати, що юридична наука поки не виробила достовірного уявлення про те, що дійсно входить до їх складу. Все це ускладнює забезпечення справедливості при застосуванні адміністративних санкцій, а також зосередженні сили закону на боротьбі з найбільш небезпечними правопорушеннями. Особливої гостроти набуває дане положення при розмежуванні наміру і необережності при вчиненні протиправних дій.

Таким чином, досвід багатьох країн свідчить, що введення системи штрафних балів позитивно впливає на зниження аварійності і дорожньо-транспортного травматизму. Законодавство європейських країн, як правило, орієнтовано не на заборонювальні або силові покарання, а на матеріальну відповідальність учасників дорожнього руху. На підставі вищезазначеного можна зробити висновок, що хоча обмежений обсяг статті не дозволяє навести в ній системний аналіз наявного закордонного досвіду в галузі застосування системи штрафних балів, однак і окремі приклади надають можливість уявити напрями реформування, які можливо втілити у вітчизняну практику. Принципи і методи, які застосовуються в країнах – лідерах в області дорожньої безпеки, можуть послугувати зразками для створення в нашій країні власних стратегій розв’язання аналогічних завдань.

Література

1. Как и за что наказывают нарушителей ПДД за рубежом [Электронный ресурс]. – режим доступа: http://www.samru.ru/auto/dor/41071.html
2. Михайлов Р. І. Забезпечення адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері безпеки дорожнього руху в сучасних умовах [Текст] : автореферат... канд. юрид. наук, спец.: 12.00.07 - адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право / Р. І. Михайлов. — К. : Академ. праці і соціал. відносин Федерації проф. спілок Укр., 2011. — 21 с.
3. Повышение правосознания участников дорожного движения [Электронный ресурс]. – режим доступа: http://www.fcp-pbdd.ru/directorate/detail/23945/

Спасибі: 0 
ПрофільЦитата Відповісти
Нових відповідей немає


Відповідь:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
великий шрифт малий шрифт надрядковий підрядковий заголовок великий заголовок відео з youtube.com картинка з інтернету картинка з комп'ютера посилання файл з комп'ютера російська клавіатура транслітератор  цитата  лапки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальна лінія відступ крапка LI рядок, що біжить оффтопик згорнутий текст

показувати це повідомлення тільки модераторам
не робити посилання активним
Ім'я, пароль:      реєструватися    
Тему читают:
- учасник зараз на форумі
- учасник зовні форуму
Всі дати у форматі GMT  2 годину. Хітів сьогодні: 14
Має рацію: смайлы так, картинки так, шрифти так, голосування ні
аватари так, автозаміна посилань вкл, премодерацiя откл, правка ні



Яндекс.Метрика