АвторПовідомлення





Повідомлення: 56
Зареєстрований: 27.02.14
Репутація: 0
посилання на повідомлення  Відправлено: 14.05.14 14:53. Заголовок: Синкова О.М., ДО ПИТАННЯ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОНІТОРИНГУ В ОРГАНАХ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ


УДК 342.518:35.07

ДО ПИТАННЯ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОНІТОРИНГУ В ОРГАНАХ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ

Синкова О.М., д.ю.н, доцент, Донецький національний університет

Раскрываются особенности правового обеспечения мониторинга в органах исполнительной власти. Определяются пути совершенствования нормативного обеспечения мониторинга административной и финансовой деятельности в органах исполнительной власти.
Ключевые слова: правовое обеспечение, мониторинг, органы исполнительной власти, стандарты, оценка результативности.

Розкриваються особливості правового забезпечення моніторингу в органах виконавчої влади. Визначаються шляхи вдосконалення нормативного забезпечення моніторингу адміністративної та фінансової діяльності в органах виконавчої влади.
Ключові слова: правове забезпечення, моніторинг, органи виконавчої влади, стандарти, оцінка результативності.

Legal peculiarities of monitoring in the executive branch are defined. Ways to improve the regulatory monitoring administrative and financial activities in the executive branch are identified.
Keywords: legal providing, monitoring, organs of executive power, standards, estimation of effectiveness.

Для досягнення стабільного прогресу в ході реформування і вдосконалення діяльності в органах виконавчої влади важливе значення має пошук шляхів удосконалення форм та методів контрольної діяльності в системі органів виконавчої влади.

Актуальність теми дослідження зумовлена тим, що в сучасних умовах розвитку все більше наголошується на необхідності модернізації існуючих контрольних процедур, які мали б спрямованість на проведення глибокого аналізу та оцінки результативності діяльності органів виконавчої влади. Особливе місце серед них належить моніторингу адміністративної діяльності в органах виконавчої влади, який покликаний сприяти своєчасному отриманню інформації про процеси та результати діяльності органів виконавчої влади, з метою забезпечення внесення коректив.

До дослідження моніторингу та оцінки в діяльності в органах виконавчої влади зверталися В. Б. Авер’янов, О. Ф. Андрійко, О. Ю. Оболенський, В. Д. Бакуменко та інші вчені, які розглядали певні аспекти моніторингу діяльності органів державної влади, зокрема аналізу законодавчої бази, теорії, методології та практики моніторингу управлінських рішень тощо [1-5].
Метою статі є визначення теоретичних засад та шляхів розвитку правового забезпечення моніторингу в органах виконавчої влади.

В умовах реформування стає складнішим управління в системі органів виконавчої влади та забезпечення постійного контролю за реалізацією цілей державної політики, що вимагає перегляду методів контрольної діяльності та їх організаційно-правового забезпечення з урахуванням змін у системі органів виконавчої влади.

Необхідність розвитку правового забезпечення контролю та моніторингу в органах виконавчої влади передбачається Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” на середньострокову перспективу.

Значна робота у цьому напрямі була здійснена Кабінетом Міністрів України. Зокрема, було прийнято Концепцію розвитку системи управління державними фінансами, затверджену Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2012 р. № 633- р., яка передбачає, що у фінансово-економічному середовищі держави в умовах посилення впливу зовнішніх та внутрішніх викликів зростає роль та значення системи управління фінансами держави як фундаментальної складової для розвитку інших сфер реалізації державної політики, важливою складовою якої є фінансовий контроль і моніторинг [6].

Науковці розглядають моніторинг як пасивну форму контролю. При цьому відсутня пряма форма дії на об’єкт моніторингу, а застосовуються методи спостереження й аналізу [2, с. 44]. Моніторинг означає відстежування розвитку процесів і ходу впровадження (у вигляді показників входу, виходу та результатів). Він спрямований на досягнення узгодженої мети й відстежування процесу виконання завдань і більшою мірою націлений на періодичне вимірювання ефекту від реалізації програмних заходів та подолання наявних недоліків.

У нормативних актах не наведено узагальнюючого поняття моніторингу як методу здійснення контрольної діяльності в органах виконавчої влади. Це поняття застосовується відповідно до кола питань, що розглядаються у нормативному акті. Наприклад, у Порядку проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20 червня 2012 р. № 554., моніторинг визначається як систематичний збір, аналіз та подання відповідної інформації для прийняття центральними органами виконавчої влади рішень щодо удосконалення управління системою соціальної підтримки населення [7]. Основними завданнями моніторингу програм соціальної підтримки населення визначаються наступні:
1) покращення інформаційного забезпечення центральних органів виконавчої влади для прийняття ними рішень щодо удосконалення управління системою соціальної підтримки населення;
2) проведення аналізу основних показників виконання програм соціальної підтримки населення та оцінювання ефективності зазначених програм та їх впливу на бідність

Моніторинг використовується в органах виконавчої влади для:
– зіставлення досягнутих результатів (у тому числі й проміжних) із установленими стандартами – конкретними цілями, визначеними управлінським рішенням. При цьому важливо визначити, якою мірою досягнуті результати збігаються (чи відносно збігаються) з очікуваними, запланованими; наскільки значними є відхилення між ними; чи є потреба вжиття термінових або додаткових заходів з метою виправлення становища;
– спостереження за виконанням доручення;
– виміру результатів, які дають можливість визначити, якою мірою дотримуються встановлені стандарти, показники;

За допомогою моніторингу вирішуються наступні завдання:
– аналіз дотримання порядку виконання встановлених процесів і процедур, адміністративних та інших регламентів;
– визначення ефективності здійснюваних процесів і операцій;
– визначення доцільності корегуючих дій.

Необхідно підкреслити, що застосування моніторингу спрямоване на виявлення відхилень від чинних законів, стандартів, а також порушень принципів управління, а отже, на забезпечення законності, ефективності, доцільності й економності управління ресурсами та на приведення системи управління до функціонування у потрібному руслі. У процесі моніторингу здійснюється визначення фактичного стану об’єкта контролю, порівняння фактичних даних із запланованими, дається оцінка виявлених відхилень та ступеня їх впливу на функціонування організації; виявлення причин зафіксованих відхилень; створення інформаційної бази для прийняття коригуючих рішень.

Стандартами внутрішнього аудиту, затвердженими Наказом Міністерства фінансів України від 04 жовтня 2011 р. передбачена необхідність проведення моніторингу врахування рекомендацій за результатами внутрішнього аудиту. Проведення моніторингу відноситься до компетенції керівника підрозділу внутрішнього аудиту, який забезпечує організацію здійснення моніторингу впровадження рекомендацій (встановлює вимоги у внутрішніх документах з питань проведення внутрішнього аудиту) для того, щоб впевнитися в тому, що відповідальні за діяльність розпочали ефективні дії, спрямовані на їх виконання, або керівництво установи взяло на себе ризик невиконання таких рекомендацій [8].

Розвиток правового забезпечення моніторингу в органах виконавчої влади передбачає необхідність підготовки проектів необхідних законодавчих актів з метою забезпечення процедур моніторингу за дохідною частиною бюджету держави, використанням і надходженням коштів бюджетів, використанням та збереженням державної власності, а також для забезпечення впровадження моніторингу за діяльністю головних розпорядників бюджетних коштів в системі внутрішнього контролю в органах виконавчої влади.
Перспективи розвитку нормативної бази моніторингу в органах виконавчої влади вбачаємо у прийнятті закону, який забезпечить теоретичну та методологічну базу для роботи державних аудиторів. Наблизити його за ступенем формалізації до фінансового аудиту допоможе розробка стандартів державного аудиту за зразком Стандартів моніторингу державних установ, виданих Головним бюджетно-контрольним управлінням США, які включають інструкції та методики про порядок проведення моніторингу.

Для впровадження моніторингу важливо:
– розробити стандарти моніторингу й методики його проведення;
– запровадити нормативні документи, що регламентують порядок проведення моніторингу адміністративної та фінансової діяльності в органах виконавчої влади;
– встановити порядок оприлюднення даних про результати проведення моніторингу.

Література

1. Авер’янов В. Б. Концептуальні засади реформування органів виконавчої влади України з урахуванням європейських принципів та стандартів належного урядування («good governance») [Електронний ресурс] / B. Б. Авер’янов, В. А. Дерець, А. А. Пухтецька // Форум права. – 2006. – № 2. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2006–2/06avbsnu.pdf.
2. Андрійко О. Ф. Державний контроль в Україні: організаційно-правові засади / Андрійко О. Ф. – К. : Наукова думка, 2004. – 299 с.
3. Бакуменко В. Д. Теоретичні та організаційні засади державного управління : навч. посібник / В. Д. Бакуменко, П. І. Надолішній. – К. : Міленіум, 2003. – 256 с.
4. Державне управління : [навч. посібник] / А. Ф. Мельник, О. Ю. Оболенський, А. Ю. Васіна, Л. Ю. Гордієнко ; за ред. А. Ф. Мельник. – К. : Знання-Прес, 2003. – 343 с.
5. Scott C. Organizational Variety in Regulatory Governance: An Agenda for a Comparative Investigation of OECD Countries / C. Scott // Public Organization Review. – 2003. – A Global Journal. – № 3. – Р. 301–316.
6. Концепція розвитку системи управління державними фінансами, затверджена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2012 р. № 633- р // Офіційний вісник України. –.2012. – № 67. – Ст. 2752.
7. Порядок проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення, затвреджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 червня 2012 р. № 554 // Офіційний вісник України. – 2012 р. – № 47.– Ст.1839.
8. Стандарти внутрішнього аудиту, затвердженими Наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 N 1247 //Офіційний вісник України від 11.11.2011 2011 р. – № 85.– Ст.3131.
11. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку підготовки, виконання та проведення моніторингу програм секторальної бюджетної підтримки Європейського Союзу в Україні» від 15 вересня 2010 р. № 841 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/.

Спасибі: 0 
ПрофільЦитата Відповісти
Нових відповідей немає


Відповідь:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
великий шрифт малий шрифт надрядковий підрядковий заголовок великий заголовок відео з youtube.com картинка з інтернету картинка з комп'ютера посилання файл з комп'ютера російська клавіатура транслітератор  цитата  лапки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальна лінія відступ крапка LI рядок, що біжить оффтопик згорнутий текст

показувати це повідомлення тільки модераторам
не робити посилання активним
Ім'я, пароль:      реєструватися    
Тему читают:
- учасник зараз на форумі
- учасник зовні форуму
Всі дати у форматі GMT  2 годину. Хітів сьогодні: 14
Має рацію: смайлы так, картинки так, шрифти так, голосування ні
аватари так, автозаміна посилань вкл, премодерацiя откл, правка ні



Яндекс.Метрика